dinsdag, mei 18, 2010

De laatste dagen....


DUBROVNIK



HERCEG NOVI


G.STOLIV

GRAHOVO

Het is vannacht noodweer geweest, veel regen en onweer maar heerlijk geslapen desondanks.
Het is dan ook zwaar bewolkt als in in de auto stap naar mijn laatste overnachtingsplaats, Herceg Novi.
Het is nog erg vroeg en daarom besluit ik de vallei waardoor ik de eerste dag reed nogmaals aan te doen om nog wat te vogelen. Na een erg enge rit, want dichte mist die zelfs in de onverlichte tunnels blijft hangen, kom ik in de vallei. De mist trekt weg en de zon komt door, ik geniet met volle teugen. Terug bij de baai is het nog steeds vroeg in de middag. In de lonely planet las ik van een verlaten dorpje hoop tegen de berg. Het zou meer dan een uur rijden zijn en terug via Kotor maar er is een snel alternatief en dat is via een pontje de smalste doorgang overvoeren met auto en al en van daar uit is het maar 3 km meer. Dat lijkt me wel wat. Na een klim (te voet) kom ik in het verlaten dorpje aan. Ook hier zijn de uitzichten weer grandioos.
Ik heb rond 16 uur afgesproken in Herceg Novi met Janko. Hij is de man die me de eerste dag heeft afgehaald van het vliegveld en heeft me nu een kamer bezorgd in Herceg Novi bij Davor.
Samen rijden we naar Davor zijn huis, het ligt aan de zee!
'S avonds eet ik heerlijk en geniet van de ondergaande zon aan het strand.
De volgende dag begint met regen en Herceg Novi is nou niet een stad waar je de hele dag kunt vermaken. Davor raad me aan naar Dubrovnik te gaan in Kroatiƫ. Het is maar een klein uurtje rijden. Prima idee.
In de regen rijd ik richting grens, ik mag de grens niet over want in mijn autopapieren staat geen stempel waarin de verantwoording gelegd wordt bij het autoverhuurbedrijf. Montenegro is nu verantwoordelijk voor de auto en dat willen ze niet zijn omdat er nogal eens huurauto's over de grens verdwijnen. Ik bel de verhuurder en na een uur en een stempel verder mag ik Kroatiƫ in.
De zon schijnt inmiddels overvloedig wanneer ik Dubrovnik bereik.
Een prachtige oude stad en daarom ook veel te druk met toeristen. Ik loop er een halve dag rond en besluit in een dorpje verderop te eten. In Cavtat is het een stuk rustiger en goedkoper, aan de vissershaven eet ik heerlijk gegrilde vis.
Terug in Herceg Novi spreek ik met Davor af hoe laat hij me morgen naar het vliegveld brengt.
De volgende ochtend zit mijn indrukwekkende rondtrip erop. Op advies van Davor bezoek ik nog wel even de plaatselijke markt om wat loakle lekkernijen in te slaan.
Om 12 uur sta ik op het vliegveld en neem ik afscheid van dit mooie avontuur.

Geen opmerkingen: